بسم تعالی
کرسی آزاد اندیشی “روش های امربه معروف ونهی از منکر”
واحدپژوهش حوزه علمیه نرجس خاتون(س)
زمستان 94
درمدرسه علمیه نرجس خاتون سلام الله علیهابه همت واحد پژوهش این مدرسه در تاریخ 94/11/25 از ساعت 9 الی 12كرسي آزاد انديشي با موضوع “روش های امر به معروف ونهی از منکر"با حضور طلاب حوزه های علمیه خواهران تهران برگزار گرديد.پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجیدوپخش سرود ملی، امام جمعه محترم شهرستان شهریار وموسس حوزه؛حجت الا سلام و المسلمین جناب آقای سالمی،در راستای اهمیت وضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی سخنرانی نمودند.این کرسی با حضور استاد صاحب نظر حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترسهرابی فر واستاد منتقد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکترترخان ازپژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی و جناب آقای محرمی از اساتید حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلامبه عنوان داور برگزارشدومعاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان تهران سرکار خانم پور حمزه به عنوان میهمان ویژه در این کرسی آزاد اندیشی حضور داشتند.بروشور کرسی وفرم ارزشیابی بین طلاب توزیع گردید.در کنار برگزاری کرسی،نمایشگاه کاریکاتور با موضوع “آزاد اندیشی وامر به معروف ونهی از منکر” بر پا شد.
کرسی آزاد اندیشی روش های امر به معروف ونهی از منکر
در جامعه کنونی با پیشرفت امکانات ارتباطی از قبیل اینترنت، رسانه های صوتی و تصویری و… هر روز فرهنگ اسلامی بیشتر در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و عدم آمادگی کافی در جوانان برای مقابله با این هجمه های فرهنگی، آسیب پذیری ایشان را بالا برده است. بدین منظور با ورود جوانان به عرصه های جدید می بایستی به امر به معروف ونهی از منکرنگرشی کاربردی تر صورت گیرد. اکنون که غرب با ترویج انواع مدها و پوشش ها و گویش ها سعی در ترویج و توسعه بی دینی و اباحی گری دارد، امر به معروف ونهی ازمنکرمی تواند ابزاری کارآمد در مقابله با آن باشدلذا برگزاری کرسی های آزاد اندیشی برای رسیدن به روش های مناسب وعملی این دو فریضه الهی امری ضروری است.کرسی آزاد اندیشی روش های امربه معروف ونهی از منکر در حوزه علمیه نرجس خاتون سلام الله علیهابه شرح زیر برگزار شد:
نظرات استاد ارائه کننده بحث
روشهای نوین در امر به معروف ونهی ازمنکر:
1.ریشه یابی و ایجاد فضا های فرهنگی و ورزشی برای تخلیه هیجان
2.استفاده از رسانه
3.استفاده از برنامه های طنز
4.استفاده ازفن نویسندگی ورمان نویسی
5.نرم خویی
6.منع مستقیم نهی از منکر در بعضی از موارد
7.تبیین شفاف منکر ها و معروف ها برای جلوگیری از تنشها
8. منشوری شدن بعضی از موضوعات مثل موسیقی و حجاب توسط دولت
9.استفاده از روشهای غیر مستقیم
10.حفظ حقوق اشخاص
11.اولویت بندی منکرهابه دلیل محدودیت فضای ذهنی انسان
12. امر به معروف و نهی از منکر را وقتی انجام دهیم که احتمال تاثیر داشته باشد.
13.اهمیت امر به معروف ونهی از منکر از جهاد هم بالاتر است.
.مسئله امر به معروف و نهی از منکر فقط یک مسئله فقهی نیست و ابعاد مختلفی دارد .ارکان ابعاد سیاسی امر به معروف ونهی از منکر سه رکن می باشد 1. آمر 2.مامور3.معروفات و منکرات… در هر سه رکن باید مسئله شناخت انسان در نظر گرفته شودوآمر و ناهی هر دو باید صبور باشند.مجری اقدام عملی حکومت است زیراممکن است برای افراد عادی مفسده یا تنش داشته باشد.امر به معروف و نهی از منکر از جهاد بالاتر است.
نظرات استاد منتقد
قیام امام حسین علیه السلام نیز حول محور امر به معروف نهی از منکر بود لباس انسان را از سرما وگرما حفظ می کند تقوا نیز کارکرد لباس را دارد،روش دشمن تابیدن است نه وزیدن یعنی برای بیرون آوردن لباس تقوی از تن آدم ها از روش تابیدن استفاده میکندسیاست ما هم باید تابیدن یا همان کار فرهنگی باشد.اما آیا در روش های امر به معروف ونهی از منکر،وزید ن یا همان برخورد جایگاهی دارد؟به نظر استاد منتقد انسانشناسی وشفاف سازی معروف ومنکر صرف نمیتواند راهکار خوبی برای عملی کردن امر به معروف ونهی از منکر باشد بلکه در کنار آن به دشمن شناسی و شیوه های نفوذ دشمن وشناخت فلسفه احکام و اولویت بندی مصادیق منکر ومعروف نیا زدارد.سیاست دشمن تدریجی کار کردن است.طبق فرمایش مقام معظم رهبری هم مردم وهم دولت باید امربه معروف و نهی از منکر کنند. ودر آخر مقایسه امر به معروف ونهی از منکر با جهاد مقایسه خوبی نیست زیرا جهاد یکی از مراتب ومصادیق امر به معروف ونهی از منکر است.
نتایج دیدگاه موافق
1.کار فرهنگی وروش غیر مستقیم در امر به معروف و نهی از منکر نتیجه بخش تر است.
2.شفاف سازی معروف ومنکر.
3.احتمال تاثیر در امر به معروف ونهی از منکر باید در نظر گرفته شود و اگر تنها اسقاط تکلیف باشد درست نیست.
4.اولویت بندی منکر ها به دلیل محدودیت ذهنی انسان باعث غفلت از سایر منکرات میگردد.
5.تخلیه هیجان باعث ریشه کنی بعضی از منکرات میشود6.استفاده از ابزار به روز.
نتایج دیدگاه مخالف
1.درامر به معروف و نهی از منکر باید آمرانه امر کرد نه با خواهش وتمنا وبسیاری از موارد به خاطر احتمال تاثیر از ما رفع تکلیف نمی شود
2-تخلیه هیجان ممکن است ایجاد فساد کند
3-اولویت بندی منکر ها باعث غافل شدن از منکرات دیگر میشود
آخرین نظرات